onsdag 1 augusti 2012

Några ljuvliga dagar

Nu ska jag bli marknadsförare, helt utan uppmaning och ersättning - bara så ni vet! Men jag och J har haft ett par ljuvliga dagar vid kusten tillsammans med vännerna R och G. Vi har hunnit med att besöka flera mysiga ställen, plocka bigarråer, grilla gott och bara ha det skönt. Jo just det, lite korsord hann vi med också.

I går besökte vi Wapnö gård, där man har 1 300 mjölkkor + rekrytering, har jag lärt mig att det heter. Rekrytering är alltså allt som inte är mjölkande kor, dvs. kalvar och kvigor. Jag har konstaterat det tidigare, och jag säger det igen - en ladugård med mjölkkor är ett sant matriarkat. Det är liksom bara kvinnorna som räknas. :-)

Stället var imponerande stort, inte tu tal om saken, men tyvärr fanns det ingen bra gårdsbutik - och gårdsbutiker är nåt jag verkligen gillar! Men de verkade hålla på att göra en saluhall av något slag, så det blir säkert bättre vad det lider.

Dagens utflykt gick till Österöö fårfarm - ett jättemysigt ställe som varmt kan rekommenderas! Där finns mängder med får och lamm och även ett gäng highland cattle, ni vet de där långhåriga korna med långa horn. Man kan gå runt och kika överallt, och till och med klappa djuren, det finns en toppenbra gårdsbutik och det allra gulligaste café, där man får fikat i en liten korg med rödrutig duk. Jag vet, det låter kanske fånigt, men det är verkligt värdskap för mig.

Som ni förstår var jag (och även resten av sällskapet) mer förtjusta i Österöö än i Wapnö, vilket kanske är orättvist för båda är väl värda en utflykt. Men som sagt - jag är väldigt svag för bra värdskap och fina gårdbutiker.

Dagens bilder kommer förstås från utflykterna i fråga, bland annat den allra sötaste nyfödda kalv som verkar ha det väldigt gott i halmen, eller hur? Vad har du hittat på i dag?











3 kommentarer:

  1. Njutit av att få tillbringa så mycket tid med mina tonåringar. Njutit av god mat och goda viner. Och badat i ljummet hav.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har sett på din blogg att du har det gott! :)

    SvaraRadera
  3. Semester förstår jag, ser riktigt härligt ut! Själv försöker jag ta ut lite komp nu och ta vara på den sommar som bjuds under eftermiddagar och kvällar, och det är ju inte fy skam! Vi ses framöver! Ha det gott så länge.

    SvaraRadera